دوره 6، شماره 2 - ( Spring 2018- 1396 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 129-139 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hojabrian H, Rezaei A M, Bigdeli I, Najafi M, Mohammadifar M A. Construction and Validation of the Human Psychological Flourishing Scale (HPFS) in Sociocultural Context of Iran. PCP. 2018; 6 (2) :129-139
URL: http://jpcp.uswr.ac.ir/article-1-515-fa.html
هژبریان هانیه، رضایی علی محمد، بیگدلی ایمان ا...، نجفی محمود، محمدی فر محمدعلی. ساخت و اعتباریابی مقیاس شکوفایی روانشناختی انسان در بافت فرهنگی- اجتماعی ایران. Practice in Clinical Psychology. 1396; 6 (2) :129-139

URL: http://jpcp.uswr.ac.ir/article-1-515-fa.html


1- دانشجوی دکتری
2- دکتری
چکیده:   (380 مشاهده)
مقدمه: اهمیت فزاینده جنبش روانشناسی مثبت منجر به تحقیق علمی برای کشف و اندازه گیری عملکرد مطلوب انسان یا شکوفایی آن شده است. بسیاری از محققان معتقدند که اجزای شکوفایی در زمینه های فرهنگی-اجتماعی متفاوت هستند و فرهنگ عامل اصلی تأثیرگذار بر عملکرد مطلوب انسان است. لذا هدف از پژوهش حاضر طراحی ابزار اندازه­گیری شکوفایی و بررسی ویژگی­های روان­سنجی آن در بافت فرهنگی – اجتماعی کشور ایران بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی بود. بدین منظور بدین منظور تعداد 412 نفر از دبیران دبیرستان­های شهر تهران به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به ابزارهای محقق ساختۀ شکوفایی، شکوفایی سلیمانی و همکاران، شکوفایی داینر، نیمرخ شکوفایی PERMA، خودشکوفایی اهواز و افسردگی بک پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از روش تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته­ها: تجزیه و تحلیل عاملی از طریق تحلیل مولفه های اصلی و چرخش VARIMAX انجام شد و سه عامل احساس رضایت و شادکامی، شایستگی/پیشرفت فردی و مشارکت اجتماعی استخراج گردید. این سه عامل با هم 62.99٪ از مجموع واریانس را توضیح دادند. پس از آن، تحلیل عاملی تاییدی نیز تایید مدل سه عاملی را تیید نمود (CFI = 0.96، GFI = 0.95، AGFI = 0.92، RMSEA = 0.066، SRMR = 0.047، X2 = 141.16، DF = 51 و X2 / df = 2.77 ) همچنین نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که مقیاس شکوفایی ساخته شده با شکوفایی سلیمانی و همکاران،  شکوفایی داینر، نیمرخ شکوفایی PERMA، خودشکوفایی اهواز و افسردگی بک رابطه معناداری دارد.  علاوه بر آن پایایی مقیاس شکوفایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 87/0  و برای هر یک از خرده مقیاس­ها شامل احساس رضایت و شادکامی 83/0، شایستگی/پیشرفت فردی 77/0 و مشارکت اجتماعی 79/0 به دست آمد.
نتیجه­گیری: یافته­های پژوهش بیانگر این است که مقیاس شکوفایی در جامعه معلمان از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و می­توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش­های روانشناختی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 778 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانسنجي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Practice in Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb