دوره 5، شماره 4 - ( Autumn 2017-- 1396 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 263-270 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nesayan A, Hosseini B, Asadi Gandomani R. The Effectiveness of Emotion Regulation Skills Training on Anxiety and Emotional Regulation Strategies in Adolescent Students. PCP. 2017; 5 (4) :263-270
URL: http://jpcp.uswr.ac.ir/article-1-383-fa.html
نسائیان عباس، حسینی بهنوش، اسدی گندمانی رقیه. اثربخشی آموزش مهارت‌های تنظیم هیجان بر اضطراب و راهبردهای تنظیم هیجانی دانش آموزان . Practice in Clinical Psychology. 1396; 5 (4) :263-270

URL: http://jpcp.uswr.ac.ir/article-1-383-fa.html


1- دکتری استادیار
2- کارشناسی ارشد کارشناسی ارشد
چکیده:   (138 مشاهده)

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‏های تنظیم هیجانی بر اضطراب و راهبردهای تنظیم هیجانی در نوجوانان دختر مبتلا به اختلال اضطراب بود. روش پژوهش آزمایشی، با پیش آزمون- پس آزمون بود. نمونه­ای به حجم 30 نفر از نوجوانان دختر مبتلا به اضطراب  از بین دانش آموزان دختر دوره دوم دبیرستان نهبندان به صورت نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق مقیاس اضطراب بک و راهبردهای تنظیم هیجانی گراس و جان جمع آوری شد. گروه آزمایش تحت 8 جلسه درمان تنظیم هیجانی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزار SPSS نسخه 21 و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی در کاهش اضطراب و راهبردهای تنظیم هیجانی ناسازگارانه و افزایش راهبردهای تنظیم هیجانی سازگارانه در نوجوانان دختر مبتلا به اضطراب تأثیر معنی­داری دارد (01/0>P). آموزش مهارت‏های تنظیم هیجانی می­تواند باعث کاهش اضطراب و فرونشانی به عنوان یک راهبرد تنظیم هیجانی ناسازگارانه و افزایش ارزیابی مجدد به عنوان یک راهبرد تنظیم هیجانی سازگارانه دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب شود.

متن کامل [PDF 542 kb]   (101 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: توانبخشي
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Practice in Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb