دوره 4، شماره 2 - ( Spring 2016-- 1395 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 97-104 | برگشت به فهرست نسخه ها




DOI: 10.15412/J.JPCP.06040204

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rastegar N, Dolatshahi B, Rezaee Dogahe E. The Effect of Neurofeedback Training on Increasing Sustained Attention in Veterans with Posttraumatic Stress Disorder. PCP. 2016; 4 (2) :97-104
URL: http://jpcp.uswr.ac.ir/article-1-311-fa.html
اثر بخشی آموزش نوروفیدبک بر افزایش توجه مستمر در جانبازان مبتلا به اختلال PTSD. Practice in Clinical Psychology. 1395; 4 (2) :97-104

URL: http://jpcp.uswr.ac.ir/article-1-311-fa.html


چکیده:   (1097 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش نوروفیدبک بر بهبود توجه مستمر جانبازان مبتلا به PTSD بود.

روش: طرح این تحقیق شبه آزمایشی و از نوع  پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری عبارت بود از کلیه جانبازان مبتلا به اختلال PTSD بستری در مراکز اعصاب و روان و بیمارستان­های روانپزشکی.نمونه­گیری به روش هدفمند از میان بیمارانی که در بهار، تابستان و پاییز سال 1393 در مراکز روانپزشکی صدر، دلارام و پارسا بستری بودند به تعداد 30 نفر با در نظر گرفتن ملاک­های ورود و خروج انتخاب شدند. سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (n=15) و کنترل (n=15) گمارده شدند. به گروه آزمایش، آموزش نوروفیدبک با استفاده از پروتکل آلفا- تتا داده شد و گروه کنترل هیچ آموزش نوروفیدبکی دریافت ننمود. به منظور سنجش توجه مستمر از تکلیف کاری CPT استفاده شد. پس از سنجش توجه مستمر، داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری بررسی شدند.

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که گروه آموزش نوروفیدبک به طور معنی داری میزان پاسخ حذف (P=0.000, F=17.074)، خطای ارائه پاسخ (P=0.000, F=18.515) و سرعت واکنش(P=0.044, F=4.511) را در توجه مستمر  کاهش داده است.

بحث: با توجه به سوابق نظری و ارتباط امواج آلفا و تتا می توان با تکیه بر اصول زیربنایی درمان نوروفیدبک دلایل نتایج به دست آمده را پذیرفت.

متن کامل [PDF 669 kb]   (569 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: رويكرد عصب زيست شناختي
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Practice in Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb