دوره 4، شماره 1 - ( Winter 2016-- 1394 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 9-16 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdi R, Chalabianloo G, Jabari G. Effect of Mindfulness Practices on Executive Functions of Elementary School Students. PCP. 2016; 4 (1) :9-16
URL: http://jpcp.uswr.ac.ir/article-1-296-fa.html
ارزیابی اثربخشی تمرینهای ذهن آگاهی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دختر ابتدایی. Practice in Clinical Psychology. 1394; 4 (1) :9-16

URL: http://jpcp.uswr.ac.ir/article-1-296-fa.html


چکیده:   (1474 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرینهای ذهن‌آگاهی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی بود. بدین منظور 32 دانش‌آموز دختر پایه دوم و سوم با توجه به ملاکهای ورود (هوشبهر متوسط و راست-برتری) و ملاکهای خروج (بیماریهای جسمانی و روانشناختی و دریافت مداخلات روانشناختی و روانپزشکی) به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش (میانگین سنی 48/3±12/97 ماه) و کنترل (میانگین سنی 33/3±18/96 ماه) جایگزین شدند؛ سپس گروه آزمایش در 8 جلسه هفتگی یکساعته تمرینهای ذهن آگاهی شرکت کردند، اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. قبل و بعد از مداخله آزمون حافظه فعال، آزمون عملکرد پیوسته و آزمون دسته‌بندی کارتهای ویسکانسین بر روی آزمودنی ها اجرا و داده‌های به دست آمده با روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش ذهن‌آگاهی بر حافظه مستقیم، معکوس و نمره کل حافظه تاثیر معناداری داشته است (0.01>P)؛ همچنین یافته‌ها نشان دادند که آموزش ذهن-آگاهی موجب بهبود یکی از مولفه‌های انعطاف‌پذیری روانشناختی (درجاماندگی) شده است (0.05>P)؛ نهایتا یافته ها حاکی از آن بودند که ذهن آگاهی موجب بهبودی اندک در یکی از ابعاد توجه (زمان پاسخ) شده است (0.01>P). یافته های حاضر همسو با برخی پژوهشهای پیشین نشانگر اثربخشی ذهن‌آگاهی بر کارکردهای اجرایی بود، هر چند در برخی مولفه‌ها تغییرات چندان چشمگیر نبود که دلیل آن می‌تواند تعداد جلسات محدود آموزش باشد.

متن کامل [PDF 731 kb]   (1315 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رويكرد شناختي رفتاري
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Practice in Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb