دوره 4، شماره 2 - ( Spring 2016-- 1395 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 89-96 | برگشت به فهرست نسخه ها




DOI: 10.15412/J.JPCP.06040203

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatami F, Ghahremani L, Kaveh M H, Keshavarzi S. The Effect of Self-Awareness Training with Painting on Self-Efficacy among Orphaned Adolescents. PCP. 2016; 4 (2) :89-96
URL: http://jpcp.uswr.ac.ir/article-1-288-fa.html
بررسی تأثیر آموزش مهارت خودآگاهی توأم با نقاشی بر خودکارآمدی نوجوانان . Practice in Clinical Psychology. 1395; 4 (2) :89-96

URL: http://jpcp.uswr.ac.ir/article-1-288-fa.html


چکیده:   (1912 مشاهده)

زمینه و هدف: مهارت خودآگاهی توانایی شناخت و آگاهی دقیق از احساسات، عواطف و ویژگیهای خود و ریشه ی تمام خویشتن داریهای احساسی و هیجانی است. هیجانات و احساسات می تواند: توانایی زندگی در مدرسه و رابطه با همسالان، پاسخگویی و مسئولیت و اتکاء به خود، کنار آمدن با مسائل مختلف زندگی و مرگ را، به انسان دیکته کند و از طرفی خودکارآمدی سازه ی اصلی نظریه ی شناختی و اجتماعی بندورا می باشد این سازه به توانایی ادراک شده فرد در ایجاد و انجام یک کنش مطلوب اشاره می کند که خود با مهارت شناختی، پایداری رفتاری، سلامت روان، کاهش اضطراب، استرس و بسیاری دیگر ارتباط مثبتی دارد. با توجه به تحقیقات انجام شده مهارت خودآگاهی جزء مجموعه مهارتهای مقابله مدیریت شخصی قرارگرفته و در حکم مهارتی برای افزایش خودکارآمدی در نظر گرفته می شود. هدف مطالعه بررسی تأثیر آموزش مهارت خودآگاهی توأم با نقاشی بر خودکارآمدی نوجوانان بی سرپرست شهر گچساران بوده است. مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی شاهد دار تصادفی شده با نمونه 72 نفری و گروه آزمایش و کنترل انجام گرفته، که این 72 نفر] (36 دختر و 36 پسر) که از هر کدام 18 دختر و 18 پسر برای گروه مداخله و 18 دختر و 18 پسر برای گروه کنترل [از جامعه ی آماری 145 نفری واجد شرایط مورد نظر انتخاب شده است. محتوای آموزشی مهارت خودآگاهی توأم با نقاشی طی 5 جلسه ی 120 دقیقه ای ارائه گردیده، داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه ی مهارت خودآگاهی خودکارآمدیی جمع آوری شده و توسط نرم افزار SPSS19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها: عامل های مورد نظر اعم از مهارت خودآگاهی(04/2±55/34)، خودکارآمدی(84/15±66/173) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از آموزش افزایش معنا داری پیدا کرده بودند ( 001/0>p). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش، آموزش مهارت خودآگاهی توآم با نقاشی را به عنوان روشی مؤثر برای ارتقاء و افزایش خودکارآمدی نوجوانان پیشنهاد می دهد. کلید واژه ها: آموزش مهارت خودآگاهی، خودکارآمدی، نقاشی، نوجوانان

متن کامل [PDF 712 kb]   (985 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رويكرد شناختي رفتاري
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Practice in Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb