دوره 3، شماره 4 - ( Autumn 2015-- 1394 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 243-250 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyed Joodat A, Zarbakhsh M. Adaptation to College and Interpersonal Forgiveness and the Happiness among the University Students. PCP. 2015; 3 (4) :243-250
URL: http://jpcp.uswr.ac.ir/article-1-277-fa.html
رابطه سازگاری با دانشگاه و بخشودگی بین فردی با شادکامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان گیلان. Practice in Clinical Psychology. 1394; 3 (4) :243-250

URL: http://jpcp.uswr.ac.ir/article-1-277-fa.html


چکیده:   (1348 مشاهده)

پیش زمینه: شادکامی به عنوان یکی از مهمترین سازه های سلامت روان دانشجویان که تأثیر بسزایی در رشد شخصی و اجتماعی و تکوین شخصیت آنان ایفا می کند، همواره مورد توجه پژوهشگران حوزه های مختلف روانشناسی بوده است. هدف: لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سازگاری با دانشگاه و بخشودگی بین فردی با شادکامی دانشجویان انجام گردید. روش: روش پژوهش، از نوع همبستگی و جامعه آماری آن، کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان گیلان در سال تحصیلی93-92 به تعداد 1777 نفر بودند که نمونه ای به حجم 250 نفر(شامل 149 نفر زن و 101 نفر مرد) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برحسب جنسیت، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس سازگاری با دانشگاه (SACQ)، مقیاس بخشودگی بین فردی ( IFI ) و فهرست شادکامی آکسفورد (OHI) استفاده شد. داده های حاصل به روش تحلیل رگرسیون چند متغیره با نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که بین مؤلفه های سازگاری با دانشگاه و مؤلفه های بخشودگی بین فردی با شادکامی رابطه مثبت و معناداری در سطح ( 01/0>p) وجود دارد و این متغیرها در ترکیب بایکدیگر توانستند 58درصد از واریانس شادکامی را تبیین نمایند. از بین متغیرهای پیش بین، مؤلفه ی سازگاری اجتماعی بیشترین نقش را در پیش بینی شادکامی دانشجویان داشت. نتیجه گیری: لذا با توجه به اینکه سازگاری با دانشگاه و بخشودگی بین فردی پیش بینی کننده های مناسبی برای شادکامی هستند، توجه به آنها در برنامه ریزی های ارتقاء بهداشت روانی دانشجویان پیشنهاد می گردد.

متن کامل [PDF 550 kb]   (946 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رويكرد شناختي رفتاري
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Practice in Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb